ECONOMIA I ORGANITZACIÓ D’EMPRESA

 

 

O B J E C T I U S   T E R M I N A L S

 

 

1.   Descriure l’empresa com una organització que ha estat creada per assolir unes finalitats concretes, identificar els factors més destacats de l’entorn (mercat, clientela, proveïdors, conjuntura econòmica, institucions, marc legal, canvis tecnològics) i analitzar la influència que tots i cadascun d’ells exerceixen en el seu funcionament.

 

2.   Analitzar l’empresa com un conjunt d’àrees d’activitat interrelacionadesi identificar les repercussions que les decisions preses en un àrea provoquen en les altres.

 

 

3.   Descriure el procés de presa de decisions en la determinació de la localització d’una empresa, i classificar els diferents tipus d’empresa en funció de la seva dimensió, de la forma jurídica, del sector econòmic on realitza la seva activitat i de la propietat del capital social.

 

4. Aplicar i executar el procés de presa de decisions en simulacions senzilles i en l’àmbit de les diferents àrees funcionals de l’empresa.

 

5. Identificar, en casos concrets d’empreses, la seva estructura organitzativa i representar-la gràficament.

 

6. Aplicar la tècnica comptable de la partida doble a les operacions més habituals d’una empresa comercial utilitzant comptes normalitzats del PGC.

 

7. Elaborar i analitzar balanços i comptes de pèrdues i guanys, de manera que permeti, per a casos senzills, conèixer i interpretar l’estat econòmic i financer de l’empresa, tot valorant la informació que proporciona la comptabilitat.

 

8. Descriure la logística com a sistema d’organització i control del flux de materials que inclou i interrelaciona les activitats de proveïment, emmagatzemament i producció.

 

9. Determinar els costos d’emmagatzemament que l’empresa ha de suportar i analitzar la problemàtica derivada de la gestió de magatzems.

 

10. Determinar, mitjançant casos senzills, la comanda òptima i l’estoc de seguretat, tot valorant la seva importància en la gestió dels magatzems.

 

11.  Descriure l’activitat productiva de l’empresa com un subsistema empresarial, amb entrades (factors productius) i sortides (producte), i relacionades entre si mitjançant la funció de producció.

 

12. Determinar, per a casos senzills, la quantitat a produir d’un producte considerant la capacitat productiva de l’empresa i la seva política d’estocs.

 

13. Calcular i classificar els principals tipus de costos, i diferenciar entre despesa, cost i cost d’oportunitat.

 

14. Determinar, per a casos senzills, i per a empreses concretes, el seu mercat, el mercat potencial, la quota de mercat, la demanda total i la demanda d’empresa.

 

15. Descriure l’activitat comercial de l’empresa, les funcions i els objectius del departament comercial i la seva relació amb l’activitat productiva i/o de proveïment.

 

16. Calcular el preu de venda d’un producte o servei (considerant el seu cost, el preu fixat per la competència i la sensibilitat dels consumidors a les variacions del preu), el marge comercial, la rendibilitat d’un producte i el punt mort o llindar de rendibilitat d’una empresa, tot interpretant-ne els resultats.

 

17. Assenyalar les característiques dels diferents mètodes de comunicació o promoció de l’empresa.

 

18.  Assenyalar les característiques principals dels diferents canals de distribució a disposició d’una empresa, i proposar el més convenient en funció de les característiques dels productes i de l’empresa.

 

19. Decidir la política de producte més convenient per a una empresa considerant les seves característiques.

 

20. Aplicar, en casos senzills, els criteris de selecció d’inversions del VAN i TIR, interpretant-ne els resultats i reflexionant sobre les diferències que provoquen aquests criteris en la selecció d’inversions.

 

21. Determinar, per a casos senzills, el capital mínim que necessita una empresa i analitzar la seva relació amb el període mitjà de maduració.

 

22. Descriure i classificar les fonts de finançament i les inversions d’una empresa, establint la correspondència entre inversions i finançaments.

 

23. Identificar les característiques que ha de presentar una gestió eficient dels recursos humans de l’empresa i els objectius prioritaris en aquest àmbit de gestió.

 

24. Dissenyar un petit projecte empresarial (establint els objectius i els criteris d’actuació), planificar-lo (temporitzant les etapes del treball i els mitjans necessaris) i portar a terme les tasques que s’han planificat.

 

25. Analitzar, en casos concrets d’ empreses, la seva organització, l’estil de direcció, el tipus de clientela, el conjunt de proveïdors, l’estructura financera, i l’estructura econòmica, i els possibles conflictes entre els objectius d’aquestes àrees funcionals.

 

26. Manifestar iniciativa personal, capacitat organització i eficiència en els treballs i tasques realitzades individualment i col·lectivament aportant idees, prenent decisions i valorant el treball ben fet.

 

27. Mostrar una actitud crítica envers els principals problemes produïts per l’activitat productiva de l’empresa sobre el medi ambient i conèixer les solucions pràctiques més significatives per tractar-los, i també els seus efectes econòmics i socials.

 

28. Habituar-se a fer consultes via Internet, bibliogràfiques, documentals o personals per tal d’aclarir dubtes o solucionar problemes i trametre les respostes de manera intel·ligible usant un vocabulari tècnic adient.

 

29. Mostrar interès pels canvis que suposa en la dimensió i l’organització de l’empresa l’impacte de les noves tecnologies de comunicació i la globalització de l’economia.